3 dagen Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Anja Zandbergen - WaarBenJij.nu 3 dagen Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Anja Zandbergen - WaarBenJij.nu

3 dagen Kanchanaburi

Door: Anja

Blijf op de hoogte en volg Anja

10 Juli 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Vannacht om 3 uur opgestaan om Nederland in de halve finale van het WK door Argentinië uitgeschakeld te zien worden. Met penalties was Argentinië te sterk voor Nederland. We zaten met nog een Nederlands stel, die we later weer in Chiang Mai tegenkwamen, heel gezellig in een soort van gezamenlijke huiskamer te kijken. Gelukkig werden we toch al om 6 uur opgehaald voor onze meerdaagse excursie naar Kanchanaburi en de River Kwai. Bij een verzamelpunt in Bangkok gingen we met een grote bus richting Kanchanaburi en maakten we kennis met de 2 families die we op onze volgende bestemmingen ook zeker weer zouden tegenkomen.

We bezochten als eerste het War museum, gelegen tegenover de begraafplaats, waar de geschiedenis van de aanleg van het spoor tijdens de WO II van Laos tot Birma dwars door Thailand, werd verteld. Het was zeer indrukwekkend temeer omdat er ook veel Nederlanders krijgsgevangenen waren. Na het bezoek aan het museum konden we een kijkje nemen op de begraafplaats waar een apart gedeelte voor de Nederlandse gesneuvelden was. Natuurlijk mocht een bezoek aan de Bridge niet ontbreken. Hier hebben we over de brug gelopen en veel foto's gemaakt van het prachtige uitzicht. Vervolgens zijn we met een longtrailboot over de River Kwai, naar ons floatel gevaren waar we 2 nachten hebben doorgebracht zonder stroom, wifi en warm water. Dit was best wel spannend met zoveel apparatuur bij ons wat regelmatig opgeladen moet worden. De locatie maakte wel heel veel goed. Het hotel was werkelijk prachtig gelegen en wat zag het er s'avonds sprookjesachtig uit als alle olielampjes en de hutten verlichtten.

Na de lunch, die overigens, net als alle maaltijden in het hotel, heerlijk was, stond een bezoek aan the Hellfire Pass op het programma. Omdat het hotel alleen via het water bereikbaar was, gingen we eerst per boot stroomafwaarts naar een opstap plek waar we vervolgens per pickup truck naar het museum werden gereden. Het museum vertelde ook de geschiedenis van de geallieerde krijgsgevangenen en Aziatische arbeiders die tijdens de Tweede wereldoorlog geleden hebben bij Hellfire Pass. Vervolgens hebben we door de jungle en de Pass gelopen waar de resten van het spoor en de dynamiet nog zichtbaar waren.

Terug in het hotel hebben de kinderen en ik heerlijk gezwommen in de rivier. Met een zwemvest aan, sprongen we in de rivier en lieten ons meedrijven met de snelle stroming. Het was spectaculair en spannend want je mocht het laatste trappetje zeker niet missen.